Uniwersum

Awatar użytkownika
Asirra
Senatorium Imperialis
Posty: 72
Rejestracja: 06 sie 2017, 20:43

Uniwersum

#1

Post autor: Asirra » 21 sie 2017, 17:08

WERSJA ROBOCZA

Na początku pragnę zaznaczyć, dla każdego kto zna ten świat, że jest to wizja fanowska i choć bazuje na oryginalnym świecie z Gry Fabularnej Diadem, nie jest oficjalną linią. Tak? Wszystko jasne? To jedziemy.

Świat Diademu, tzw. "Znany Świat", jest dość rozbudowanym uniwersum, chociaż niewielkim. Wszystko rozgrywa się w obrzeżach trzech wysp, położonych na pograniczu czterech mórz: zimnego Wielkiego Morza, ciepłych wód graniczącego z nimi Morza Lastri, południowego oceanu, nazywanego Morzem Słońca i wewnętrznego Morza Środkowego. Wyspy nie mają swoich nazw, choć ich mieszkańcy, wiele setek lat będący odcięci od reszty świata największą z nich nazywają po prostu Kontynentem. Na wyspach tych mieści się sześć państw, zamieszkiwanych przez pięć ras - ludzi, elfów, krasnoludy, niziołki i drakoni. Poniżej przedstawiam mapę oraz opis ras i poszczególnych krajów (w wersji skróconej).
Mapa Znanego Świata

RASY ZNANEGO ŚWIATA
O ile kilka wieków temu można było rozróżnić państwa rdzennie należące do konkretnej rasy, tak dziś mieszkańcy państw porozjeżdżali się po świecie i tylko kroniki i księgi historyczne pamiętają czasy, gdy jakieś państwo należało wyłącznie do danej rasy.

Elfy
Elfy są najstarszą rasą tego świata. Mówi się, że znają jego wszystkie sekrety i że to oni byli jego rdzennymi mieszkańcami. Pochodzą ze świata, które sami nazywają Lastri - Krainą Snów. Przybyły tu na swoich statkach ponad 4000 lat temu, osiedlając się początkowo na zachodniej wyspie, nazwanej Ytrenia. Są to istoty wysokie i delikatne, mierzące około 170-180 cm. Są długowieczni, ale nie nieśmiertelni - żyją średnio około pięć wieków. Wraz z upływem lat powoli zatracają się we własnych marzeniach, aż ich duchy wracają do miejsca, skąd przybyły. Mają naturalny talent w kierunku sztuki i magii, z rzadka jednak mogą sobie pozwolić na poświęcenie się im bez granic. Wielu wybiera dla siebie karierę obrońców lub żeglarzy, ucząc się sztuki walki dystansowej i przetrwania w dziczy, a także nawigacji i żeglarstwa. Jest to jedyna rasa, która skonstruowała statki, zdolnych do wielomiesięcznych rejsów.

Krasnoludy
Masywne, niskie i krępe krasnoludy, od wielu wieków mieszkające pod ziemią, wyszły na powierzchnię stosunkowo niedawno (licząc znaną historię świata). Pojawiły się na ziemi, (w miejscu dzisiejszego Haast), około 750 lat temu, uciekając przed katastrofą, która pochłonęła ich podziemny kraj. Mają średnio około 120-130 cm wzrostu. Z natury są pracowite, mają nosa do interesów i smykałkę do obróbki kruszców (chociaż najchętniej zajmują się kamieniem i metalem). Jako pierwsze (i chwilowo jedyne) opracowały podwaliny pod rusznikarstwo i wynaleźli eksperymentalny proch. Wykazują się niezwykłą cierpliwością, a osoby dla nich uciążliwe traktują z pobłażaniem - do czasu rzecz jasna. Dożywają około trzech wieków. Doceniają Elfią MAgię, ale uważają to za domenę kapłanów i bogów - nieliczni uzdolnieni magicznie członkowie tej rasy, a nie będące kapłanami, zmuszeni są się ukrywać w obawie przed ostracyzmem.

Niziołki
Bardzo niskie (z rzadka sięgają 100 cm wzrostu) istoty, wywodzące się z plemion nomadzkich. Pierwsze wzmianki o spotkaniu niziołka wywodzą się z Ricconii i południowego Haast i datowane są na 300 lat w tył. Najstarsi dożywają około setki. To wesołe istoty, mieszkające w dużych, rodzinnych grupach, liczących często kilkudziesięciu krewnych. Nie poważają szlachty i urzędników, nie znają magów, w nosie mają uprzedzenia i sądzą, że nauka w teorii jest wymysłem głupców. Preferują poznanie świata na własnej skórze, błędach i doświadczeniach, a proste podejście do życia sprawia, że z natury są wesołe i ciekawskie. Uwielbiają odkrycia.

Ludzie
Ludzie przybyli na Kontynent zza morza koło 2000 lat temu, natykając się na delikatne elfie miasta. Pierwsi "barbarzyńcy" wzięli wtedy elfią rasę za bogów, a świat ten - za ich siedzibę. Osiedlili się na północy Haast i zbudowali pierwsze miasta. Ludzie to rasa najliczniej obecnie występująca w świecie. Dość wysokiej postury (ok 165 cm), z natury przywiązani do systemu feudalnego, obsesyjnie zainteresowani polityką, władzą, wojnami i wszystkim, czego nie znają. Przypominają Europejczyków epoki Średniowiecza, ze świecą jednak szukać wśród nich prawdziwych mistyków. Czerpią pełnymi garściami z kultury innych ras, szybko się rozwijając. Są jednak stosunkowo krótkowieczni, dożywając około 70 lat.

Drakoni
Nazywani po prostu smoczą rasą, drakoni przylecieli na Wyspę Słońca zza morza, trochę ponad dwie setki lat temu. To rasa smoków, potrafiących przybrać humanoidalny wygląd, najczęściej człowieka, bądź elfa - z rzadka krasnoluda czy niziołka. I chociaż preferują życie w tej formie, nie jest ona dla nich w pełni naturalna. Dzielą się na kilka podgatunków czy rodzajów oraz szereg zakonów, ze względu na specyficzne cele i metody ich osiągania. Nie wiadomo ile mogą żyć - mówi się o czymś koło tysiąca lat. Są nieliczni (na całym Znanym Świecie żyją może dwie setki drakonów) i są rasą bardzo mocno religijną. Wierzą, że Słońce jest tzw. Pierwszym, Najstarszym ze Smoków i oddają mu boską cześć. Łączą się w pary na całe życie mistyczną więzią w czasie rytuału godów, chociaż więzi rodzinne są znacznie bardziej kruche. Jedyne miasto smoków, Dar'Ragsag, jest jednocześnie siedzibą wielkiego Teokraty, Króla-Kapłana.


KRAJE ZNANEGO ŚWIATA
Poniżej w wersji skróconej opisuję sześć znanych państw, w kolejności od najstarszego, do najmłodszego. W ostatnich latach odkryto także inne lądy, znajdujące się poza mapą Znanego Świata (czyżby reszta Podzielonego Świata? ;) ). Pierwsze dyplomatyczne stosunki dopiero się zawiązują, nie będę więc ich opisywać.
Świat przedstawiony został w okresie 5 lat w przód, patrząc na oficjalną linię czasową z podręcznika głównego.


Królestwo Ytrenii
Królestwo, założone na nowo około 500 lat temu, przeżyło w swej historii liczne podziały i rozpady dzielnicowe. Wywodzi się z dawnego Imperium, rozciągającego się na większość znanego dziś świata. Zachowana do dziś w naturalnym wyglądzie Ytrenia, w znacznej części pokryta jest gęstymi lasami i puszczami oraz przecięta olbrzymim pasmem górskim. Ytreńskie miasta, budowane są głównie z obrobionego kamienia, kryształu, szkła i drewna. Zdają się lśnić, niczym płomienie świec. Północno-wschodni kraniec lądu jest słabo zaludniony, mieszkają tam barbarzyńskie plemiona ludzkie.
Współczesna Ytrenia to kraj zniszczony wojną domową po przewrotach pałacowych, w dużej części uzależniona od dostaw żywności z Kontynentu. Pozycja królowej jest niepewna, a arystokracja kraju dzieli się na jej zwolenników, jak i zagorzałych przeciwników. Religia wraca do łask jak i stare zwyczaje, a Inkwizycja powołana przez wielką radę ściga pozostałości maruderów, kultystów i wrogów kraju.

Władza: nieletnia Królowa Asirra aen Eilla, rządząca wraz z Wielką Radą Ytrenii
Polityka: Współcześni władcy kierują krajem twardą ręką, trzymając krótko walczącą o wpływy po wojnie domowej arystokrację. Władca sprawuje bezpośrednią władzę nad armią, która jest chlubą tego kraju, oraz wieloma doświadczonymi arcymagami, gotowymi walczyć za swój kraj. Widząc w Dominium zagrożenie, próbują się z nimi układać, jednocześnie subtelnie je inwigilując. Królestwo posiada największe wpływy w Międzynarodowej Gildii Czarodziejów.
Armia: W jej skład wchodzą zarówno tradycyjne oddziały mieczników i włóczników, doskonali strzelcy i kusznicy, jak i oddziały bojowych magów, przed którymi drżą inne państwa. Świetnie wyszkolona, choć znacznie uszczuplona wojną z Dominium flota przeżywa renowację.

ODPOWIEDZ